Okulda Telefon Yasağı Etkisiz Mi?
Yeni bir araştırma, okullarda uygulanan telefon yasaklarının öğrencilerin notlarını yükseltmede etkili olmadığını ortaya koydu. BBC News muhabiri Alice Evans'ın haberine göre, Birmingham Üniversitesi'nin yaptığı ve Lancet'te yayınlanan araştırma, 30 farklı ortaokulda 1227 öğrenci üzerinde gerçekleştirildi. Araştırmanın direktörü Dr. Victoria Goodyear, telefon yasağının öğrencilerin ruh sağlığı, uyku düzenleri, sınıf davranışları ve notlarında gözle görülür bir iyileşmeye yol açmadığını belirtti. Ancak araştırma, akıllı telefon ve sosyal medya kullanımının genel olarak gençler üzerinde olumsuz etkilere sahip olduğunu da vurguladı. Bu durum, telefon yasaklarının tek başına yeterli olmadığını ve daha kapsamlı çözümlere ihtiyaç olduğunu gösteriyor. Araştırmacılar, telefon yasağı uygulayan okullarda bile öğrencilerin günde dört ila altı saatlerini telefonlarda geçirdiğini tespit etti. Bu durum, telefon kullanımının düzenlenmesi konusunda daha kapsamlı önlemlerin gerekliliğini ortaya koymaktadır. İngiltere'de olduğu gibi, Türkiye'de de Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıkladığı gibi, gençlerin sosyal medya erişiminin düzenlenmesi tartışmaları devam ediyor.
Telefon Kullanımı ve Akademik Başarı
Araştırma, telefon kullanımını sınırlayan kuralların, öğrencilerin akademik performanslarını, ruh hallerini veya derslere odaklanma yeteneklerini olumlu yönde etkilemediğini gösterdi. Öğrencilerin huzur seviyelerini ölçmek için Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği kullanıldı. Kaygı ve depresyon seviyeleri incelendi ve öğretmenler öğrencilerin İngilizce ve matematik derslerindeki başarılarını değerlendirdi. Araştırmada, aşırı telefon ve sosyal medya kullanımı ile ruh sağlığı bozuklukları, uyku düzensizlikleri, düşük notlar ve antisosyal davranışlar arasında güçlü bir ilişki bulundu. Bu sonuçlar, Birleşmiş Milletler'in (BM) eğitim, bilim ve kültür ajansı UNESCO'nun da vurguladığı gibi, akıllı telefonların dikkat dağıtıcı etkilerine ve siber zorbalık riskine dikkat çekmektedir. Dört ülkeden birinde okullarda telefon kullanımını sınırlayan kurallar bulunmasına rağmen, bu kuralların yeterli olmadığı belirtildi. Okullarda telefon kullanımının öğrenmeyi desteklemek amacıyla kontrollü bir şekilde kullanılmasının önemi vurgulanmıştır. Bu durum, teknoloji kullanımını dengeleme konusunda daha kapsamlı eğitim ve farkındalık programlarına ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir.
Telefon Yasağı Yanlısı Görüşler ve Alternatif Çözümler
İngiltere'de telefon yasağı kampanyası yürüten Joe Ryrie, araştırma sonuçlarının şaşırtıcı olduğunu belirtse de, öğretmenlerin telefon yasağının faydalarına ilişkin gözlemlerini paylaştığını ifade etti. Ebeveynler ve uzmanlar, sosyal medya şirketlerinin bağımlılık yaratıcı uygulamalarını düzenlemesi gerektiğini savunuyor. Ofcom'un araştırmasına göre, 12-15 yaş arası çocukların %96'sının kendi telefonu var. Bu durum, teknoloji kullanımının düzenlenmesi ve dengeli kullanım alışkanlıklarının kazandırılması için ailelerin, okulların ve sosyal medya şirketlerinin ortak hareket etmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonuçları, telefon yasaklarının tek başına çözüm olmadığını, daha kapsamlı bir yaklaşımın gerekli olduğunu gösteriyor. Bu yaklaşım, dijital vatandaşlık eğitimi, akıllı telefon kullanımının bilinçli yönetimi ve sosyal medya platformlarının düzenlenmesini kapsayabilir. Daha sağlıklı bir teknoloji kullanımı kültürü oluşturmak için, tüm paydaşların ortak bir vizyon ve stratejiyle çalışması elzemdir.